Digitální kompetence pedagogů zahrnují nejen využívání digitálních technologií k přímé podpoře výuky, ale také k pracovní interakci s kolegy, žáky, rodiči a dalšími zainteresovanými stranami, k vlastnímu profesnímu rozvoji k soustavné spolupráci na rozvoji školy a učitelské profese.
Digitální kompetence pedagogů zahrnují nejen využívání digitálních technologií k přímé podpoře výuky, ale také k pracovní interakci s kolegy, žáky, rodiči a dalšími zainteresovanými stranami, k vlastnímu profesnímu rozvoji k soustavné spolupráci na rozvoji školy a učitelské profese.
1.1 Pracovní komunikace
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Pracovní komunikace v praxi
- Používání digitálních technologií k tomu, aby žáci (a rodiče) měli k dispozici potřebné vzdělávací zdroje a informace.
- Používání digitálních technologií pro oznamování organizačních postupů (např. pravidla,schůzky, události) žákům a rodičům.
- Používání digitálních technologií ke komunikaci s cílem informovat žáky a rodiče individuálně (např. o zlepšení nebo o problémech).
- Používání digitálních technologií pro komunikaci s kolegy v rámci organizace i mimo ni.
- Používání digitálních technologií pro komunikaci se třetími stranami relevantními pro vzdělávací aktivity (např. odborníci, kteří mají být pozváni, místa, která mají být navštívena).
- Sdělování informací prostřednictvím webové stránky organizace nebo pomocí jiných společných oficiálních kanálů, platforem nebo na smlouvaných externích komunikačních služeb.
- Přispívání k obsahu, který má být prezentován prostřednictvím webové stránky organizace nebo v rámci virtuálního vzdělávacího prostředí.
- Přispívání ke společnému rozvoji organizační komunikační strategie.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigComEdu 1.1: Pracovní komunikace - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Třídní učitel 2.0 – díl 1.: e-mail
- Třídní učitel 2.0 – díl 2.: texting a kalendář
- Video Jak na internet - Komunikace přes Internet
- Video Jak na internet - Mailová etiketa
- Video Jak na internet - Šifrování
- Video Jak na internet - Sociální sítě
- Video Jak na Teams - základy pro učitele
- Video Google Classroom - návod pro učitele - 1. část
- Video Google Classroom - návod pro učitele - 2. část
- Typy komunikace podle LTCA
- Jak chápeme smysl elektronického sdělení?
- Video Nebojte se internetu - On-line komunikace
- 4 způsoby, jak maximalizovat účinek pracovní komunikace
- Motivace žáků efektivní komunikací: Pravidla intrakce a komunikace
- Principy komunikace školy s rodiči
- Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?
1.2 Odborná spolupráce
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Odborná spolupráce v praxi
- Používání digitálních technologií ke spolupráci s ostatními učiteli na projektech či pracovních úkolech.
- Používání digitálních technologií ke sdílení a výměně znalostí, zdrojů a zkušeností mezi kolegy.
- Používání digitálních technologií ke společnému zdokonalování vzdělávacích zdrojů.
- Využívání odborné sítě spolupracovníků k objevování a reflexi výukových přístupů a metod.
- Využívání odborné sítě spolupracovníků jako zdroje pro vlastní profesní rozvoj.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigComEdu 1.2: Odborná spolupráce - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Video Jak na internet - Spolupráce na Internetu
- Video Jak na internet - Plánování přes Internet
- Video Jak na internet - Publikování na Internetu
- Hodnocení online spolupráce
- Učitel jako online kurátor
- Pracovat nahlas
- Online spolupráce jako kompetence pro 21. století
- Hodnocení online spolupráce
- Konektivismus - teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí
- Kam až dosáhne kooperace?
- Pedagogická komora
- Pedagogické.info
- Talentovaní
- Najdi pomoc
- Facebook: Učitelé +
- Spomocník
1.3 Reflektivní praxe
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Reflektivní praxe v praxi
- Kritické hodnocení vlastních digitálních a výukových postupů.
- Odhalení nedostatků v kompetencích a oblastech, které potřebují nápravu a zlepšení.
- Snaha najít pomoc u druhých při rozvoji vlastních digitálních kompetencí.
- Aktivní vyhledávání relevantních vzdělávacích příležitostí a jejich využívání pro osobní rozvoj.
- Neustálé rozšiřování a rozvíjení svého vlastního repertoáru výukových postupů.
- Pomoc ostatním v rozvíjení digitálních pedagogických kompetencí.
- Hodnocení strategií a přístupů na organizační úrovni, poskytování kritické zpětné vazby.
- Aktivní přispívání k rozvoji strategií, přístupů a vizí v oblasti využívání digitálních technologií.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigComEdu 1.3: Reflektivní praxe - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Nearpod jako nástroj řízeného zápisu
- Potenciál reflexe ve vyučování
- Reflexe procesu
- Jak pracovat s chybou
- 5 cyklických chyb profesora Zhao
- Technologická transformace vzdělávání podle Prenského
- Profesní přesvědčení učitelů a technologie
- Facebook: Učitelé +
- Jak reflektovat vlastní praxi
- Když žáci poskytují efektivní zpětnou vazbu pedagogům
1.4 Soustavný profesní rozvoj
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Soustavný profesní rozvoj v praxi
- Používání internetu k identifikaci vhodných příležitostí se profesně vzdělávat.
- Používání internetu pro doplňování a rozvíjení relevantních oborových dovedností (aprobace).
- Používání internetu k poznávání nových metodických postupů a strategií.
- Používání internetu k vyhledání digitálních zdrojů potřebných k profesnímu rozvoji.
- Využívání online komunity jako zdroje pro profesní vzdělávání.
- Využívání online vzdělávacích nástrojů, např. video tutoriálů, masivních otevřených online kurzů (MOOC), webinářů.
- Využívání digitálních technologií a prostředí na pomoc kolegům při jejich vzdělávání.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigCompEdu 1.4: Soustavný profesní rozvoj - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Webináře na Metodickém portálu RVP.CZ
- Virtuální hospitace Metodickém portálu RVP.CZ
- Video - Jak na internet - Vzdělávání přes Internet
- Moderní on-line způsoby profesního rozvoje učitelů
- Další vzdělávání pedagogických pracovníků
- Eduskop - MOOC kurzy
- Ovládni digitální technologie
- Prostojové učení podle Grooma
- Pracovat nahlas
- Moderní on-line způsoby profesního rozvoje učitelů
- Finské školství a ICT: 4. Spolupráce, podpora a profesní rozvoj učitelů
- Neformální vzdělávání učitelů pod taktovkou architekta
- Teoretické možnosti kombinovaných forem vzdělávání
- Jednota školských informatiků
Pedagogové jsou dnes konfrontováni s množstvím digitálních (vzdělávacích) zdrojů, které lze využít ve výuce. Jednou z klíčových dovedností, kterou potřebuje každý pedagog, je schopnost vyrovnat se s jejich rozmanitostí, efektivně identifikovat ty zdroje, které nejlépe vyhovují vzdělávacím cílům, skupině žáků a způsobu výuky. Dalšími důležitými dovednostmi učitelů při práci s digitálními zdroji je dovednost strukturovat materiály, upravovat, přidávat a rozvíjet digitální zdroje, které podporují jejich výuku. Současně potřebují vědět, jak zodpovědně pracovat s digitálním obsahem a jak ho uspořádávat. Při používání, úpravách a sdílení digitálních zdrojů musejí respektovat autorské právo a chránit citlivý obsah a údaje, jako jsou zadání zkoušek nebo hodnocení žáků.
Pedagogové jsou dnes konfrontováni s množstvím digitálních (vzdělávacích) zdrojů, které lze využít ve výuce. Jednou z klíčových dovedností, kterou potřebuje každý pedagog, je schopnost vyrovnat se s jejich rozmanitostí, efektivně identifikovat ty zdroje, které nejlépe vyhovují vzdělávacím cílům, skupině žáků a způsobu výuky. Dalšími důležitými dovednostmi učitelů při práci s digitálními zdroji je dovednost strukturovat materiály, upravovat, přidávat a rozvíjet digitální zdroje, které podporují jejich výuku. Současně potřebují vědět, jak zodpovědně pracovat s digitálním obsahem a jak ho uspořádávat. Při používání, úpravách a sdílení digitálních zdrojů musejí respektovat autorské právo a chránit citlivý obsah a údaje, jako jsou zadání zkoušek nebo hodnocení žáků.
2.1 Výběr digitálních zdrojů
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Výběr digitálních zdrojů v praxi
- Určení vhodných vyhledávacích strategií.
- Označení digitálních zdrojů pro výuku.
- Výběr digitálních zdrojů vhodných do výuky podle konkrétního kontextu a výukových cílů.
- Zvažování možných omezení týkajících se použití digitálních zdrojů (např. autorská práva, typ souboru, technické požadavky, právní ustanovení, přístupnost).
- Vyhodnocení přínosů digitálních zdrojů s ohledem na vzdělávací cíle, úroveň kompetencí konkrétní skupiny žáků a zvolený pedagogický přístup.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigCompEdu 2.1: Výběr digitálních zdrojů - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Ta učí tak a ten zas takhle…
- EMA - reputační systém na RVP.CZ
- Soutěžní přehlídce DOMINO
- The Learning Resource Exchange
- Video Jak na internet - Autorský zákon na Internetu
- Vyhledávání informací pro pokročilé I.: kde vyhledávat
- Možnosti praktické implementace wiki ve školách
- Užitečné weby
- Masivní otevřené online kurzy – vymezení, požadavky a doporučení, verze 1.1
- Jak se MOOC mění na byznys
- Typologie vzdělávacích Webů 2.0
- Učebnice budoucnosti: produkt nebo služba?
- Co jsou DUMy
- Kritéria kvality digitálních vzdělávacích zdrojů podpořených z veřejných rozpočtů
- Kritéria výběru dobré vzdělávací aplikace
- Virtuální realita jako školní komunikační prostředí
2.2 Tvorba a úprava digitálních zdrojů
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Tvorba a úprava digitálních zdrojů v praxi
- Úprava a editace stávajících digitálních zdrojů, pokud je to dovoleno.
- Spojování a kombinování jednotlivých zdrojů nebo jejich částí, pokud je to dovoleno.
- Vytváření nových digitálních vzdělávacích zdrojů.
- Společné vytváření digitálních vzdělávacích zdrojů.
- Respektování vzdělávacích cílů, kontextu, učebních postupů a konkrétních skupin žáků při tvorbě nebo úpravě digitálních vzdělávacích zdrojů.
- Porozumění různým licencím, pod kterými jsou digitální zdroje zveřejňovány, a důsledkům, které to má pro jejich sdílení.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigCompEdu 2.2: Tvorba a úprava digitálních zdrojů - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Kancelářský balík v rámci Microsoft Office365 či OneDrive
- Kancelářský balík v rámci Google Suite či Google Drive
- Kritéria kvality digitálních vzdělávacích zdrojů podpořených z veřejných rozpočtů
- E-knihy ve vzdělávání
- Nástroje pro tvorbu vlastních mobilních aplikací
- Jak a proč natáčet videa do výuky
- Jak vytvořit on-line prezentaci
- Výukové aplikace pro tablety
- GIMP – tvorba výukových materiálů pro ZŠ
2.3 Organizace, ochrana, sdílení digitálních zdrojů
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Organizace, ochrana, sdílení digitálních zdrojů v praxi
- Sdílení zdrojů formou odkazů nebo příloh.
- Sdílení zdrojů online – na vzdělávacích platformách či na osobních blozích nebo blozích organizace.
- Sdílení vlastních archivů dat, zpřístupňování těchto archivů.
- Respektování potenciálních omezení vyplývajících z autorských práv a vztahujících se k užívání a úpravám digitálních zdrojů.
- Správné užívání citací při sdílení či zveřejňování zdrojů, které podléhají autorským právům.
- Přijímání opatření k ochraně citlivých dat.
- Sdílení dat týkajících se administrativy a žáků s kolegy, žáky a rodiči (podle potřeby).
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigCompEdu 2.3: Organizace, ochrana, sdílení digitálních zdrojů - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- EMA - reputační systém na RVP.CZ
- Video Jak na internet - Autorský zákon na Internetu
- Video Jak na internet - Ochrana osobních údajů
- Rizika užití USB
- Video Jak na internet - Počítačová hesla
- Video Jak na internet - Osobní vizitka
- Učitel Naživo: Jak bezpečně vyučovat přes videokonference
- Online výuka: Bezpečnostní příručka pro učitele
- Identita online - aktivita pro žáky
Technologie jsou schopné zkvalitnit výuku mnoha způsoby. Aby učitel v různých fázích efektivně zapojil technologie, potřebuje specifické digitální kompetence, a to bez ohledu na to, jakou didaktickou koncepci použije. Zcela zásadní kompetencí v této oblasti – a dost možná v celém rámci – je schopnost plánovat a realizovat využití digitálních technologií v různých fázích procesu učení (kompetence 3.1 Vyučování). Proces integrace technologií do výuky je spojen se zaváděním nových postupů a metod, učitel se stává mentorem a průvodcem žáka. Ačkoli jsou žáci díky technologiím více nezávislí, přesto potřebují vedení a podporu. Digitálně kompetentní učitel musí být schopen realizovat výukové aktivity s podporou digitálních technologií zaměřené na rozvoj samostatného učení žáků i skupinovou práci.
Technologie jsou schopné zkvalitnit výuku mnoha způsoby. Aby učitel v různých fázích efektivně zapojil technologie, potřebuje specifické digitální kompetence, a to bez ohledu na to, jakou didaktickou koncepci použije. Zcela zásadní kompetencí v této oblasti – a dost možná v celém rámci – je schopnost plánovat a realizovat využití digitálních technologií v různých fázích procesu učení (kompetence 3.1 Vyučování). Proces integrace technologií do výuky je spojen se zaváděním nových postupů a metod, učitel se stává mentorem a průvodcem žáka. Ačkoli jsou žáci díky technologiím více nezávislí, přesto potřebují vedení a podporu. Digitálně kompetentní učitel musí být schopen realizovat výukové aktivity s podporou digitálních technologií zaměřené na rozvoj samostatného učení žáků i skupinovou práci.
3.1 Vyučování
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Vyučování v praxi
- Používání technologií ve třídě pro zefektivnění výuky, např. interaktivní tabule, mobilní zařízení.
- Strukturování výuky tak, aby různé aktivity (řízené učitelem, řízené žákem) vedly k naplnění společných vzdělávacích cílů.
- Vytváření výukových situací, aktivit a vzdělávacích interakcí v digitálním prostředí.
- Tvorba digitálního obsahu, vedení spolupráce a interakce v digitálním prostředí.
- Posuzování, jakým způsobem mohou digitální aktivity učitele (ve fyzickém či digitálním světě) nejlépe vést ke splnění vzdělávacích cílů.
- Zhodnocení efektivity a vhodnosti konkrétních digitálních vzdělávacích postupů a v případě potřeby provedení jejich úpravy.
- Rozvoj nových výukových formátů a didaktických metod a experimentování s nimi (např. převrácená třída).
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigCompEdu 3.1: Vyučování - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Video Jak na internet - Edutainment - škola hrou
- Otevřená věda
- Zábavné bezplatné nástroje pro interaktivní a kolaborativní výuku
- eTwinning: Projektové balíčky
3.2 Vedení žáka
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Vedení žáka v praxi
- Používání digitálních komunikačních nástrojů k okamžitému zodpovězení žákových dotazů a nejasností, týkajících se např. domácích úkolů.
- Nastavení vzdělávacích aktivit v digitálním prostředí tak, aby bylo možné předvídat potřeby žáků a reagovat na ně.
- Interakce se žáky ve sdíleném digitálním prostředí.
- Sledování chování žáků (digitálními prostředky) při výuce a v případě potřeby poskytnutí konzultace.
- Používání digitálních technologií ke vzdálenému monitorování pokroků žáků a zasáhnutí v případě potřeby (ale zároveň poskytování prostoru pro samostatné řešení situace).
- Experimentování a rozvíjení nových podob a formátů poskytované pomoci, a to s využitím digitálních technologií.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigCompEdu 3.2: Vedení studenta - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- NetSupport School – program pro classroom management
- Nasazení Google Classroom do výuky
- VEYON - nástroj pro monitorování činností v počítačové učebně
- Platformy a systémy pro školní komunikaci a spolupráci
3.3 Spolupráce žáků
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Spolupráce žáků v praxi
- Zavádění vzdělávacích aktivit zaměřených na spolupráci, při nichž se používají digitální zařízení a zdroje.
- Zavádění vzdělávacích aktivit zaměřených na spolupráci v digitálním prostředí, např. blogů, wiki, LMS.
- Zavádění digitálních technologií pro výměnu a sdílení znalostí mezi žáky.
- Kontrola činnosti žáků a jejich vedení s cílem sdílet vědomosti v digitálním prostředí.
- Vedení žáků k tomu, aby prezentovali výsledky společné práce digitálně.
- Používání digitálních technologií pro vzájemné hodnocení a učení.
- Používání digitálních technologií pro experimentování s novými formáty a metodami společného učení.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigCompEdu 3.3: Spolupráce studentů - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- eTwinningové projekty
- eTwinningová kuchařka
- Jak na online výuku a kooperaci mezi spolužáky 1. - Jitsi Meet
3.4 Samostatné učení žáků
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Samostatné učení žáků v praxi
- Používání digitálních technologií (blogy, záznamníky, plánovací nástroje) tak, aby si žáci mohli sami naplánovat vlastní vzdělávací proces.
- Používání digitálních technologií tak, aby žáci sami mohli sbírat důkazy realizovaných výukových aktivit a evidovat učební pokrok, např. audio a video nahrávky, fotografie.
- Používání digitálních technologií (digitální portfolia, blogy) tak, aby si žáci sami mohli zaznamenávat a prezentovat svou práci.
- Používání digitálních technologií tak, aby žáci sami mohli hodnotit vlastní vzdělávací proces.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigCompEdu 3.4: Samostatné učení studentů - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Moodle - návody pro uživatele
Hodnocení znalostí a dovedností žáků může být přínosem i brzdou vzdělávacích aktivit. Digitální technologie umožňují zdokonalit stávající strategie hodnocení. Zároveň však nesmíme zapomínat na to, že umožňují zavádět zcela nové postupy. Digitálně kompetentní učitel by měl být schopen při hodnocení zohlednit oba tyto přístupy. Použití digitálních technologií ve vzdělávání, bez ohledu na to, zda k hodnocení, učení, administrativě apod., generuje velké množství dat, která reflektují chování a pokrok žáka. Je důležité, aby učitel byl schopen (kromě standardních postupů) analyzovat i tato digitální data, která mu mohou pomoci nejen při hodnocení žáků, ale též při rozhodování, jaký další postup či výukovou strategii zvolit.
Hodnocení znalostí a dovedností žáků může být přínosem i brzdou vzdělávacích aktivit. Digitální technologie umožňují zdokonalit stávající strategie hodnocení. Zároveň však nesmíme zapomínat na to, že umožňují zavádět zcela nové postupy. Digitálně kompetentní učitel by měl být schopen při hodnocení zohlednit oba tyto přístupy. Použití digitálních technologií ve vzdělávání, bez ohledu na to, zda k hodnocení, učení, administrativě apod., generuje velké množství dat, která reflektují chování a pokrok žáka. Je důležité, aby učitel byl schopen (kromě standardních postupů) analyzovat i tato digitální data, která mu mohou pomoci nejen při hodnocení žáků, ale též při rozhodování, jaký další postup či výukovou strategii zvolit.
4.1 Strategie hodnocení
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Strategie hodnocení v praxi
- Používání digitálních hodnotících nástrojů pro monitorování procesu učení a získávání informací o pokroku žáka.
- Používání digitálních technologií k podpoře formativního hodnocení, např. používání digitálních odpovědních systémů, kvízů, her.
- Používání digitálních technologií k podpoře sumativního hodnocení při testování, např. využívání počítačových testů, využití audia a videa (např. při výuce jazyků), používání simulací nebo nástrojů specifických pro daný předmět.
- Používání digitálních technologií pro tvorbu úloh a jejich hodnocení, např. digitální portfolia.
- Používání široké škály digitálních i jiných typů hodnocení s ohledem na jejich výhody i rezervy.
- Kritické zvažování vhodnosti digitálního hodnocení a v případě potřeby přizpůsobení použitého přístupu.
Rozšiřující informace o kompetenci
4.2 Analýza výukových výsledků
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Analýza výukových výsledků v praxi
- Navrhování a realizace činností, které generují data o aktivitách a výkonech žáka.
- Používání digitálních technologií k zaznamenávání, porovnávání a kombinování dat o pokroku žáka.
- Uvědomění si, že digitální aktivity žáka generují data, která mohou být použita k ovlivňování výuky i učení.
- Analyzování a interpretace dostupných dat o činnostech a pokroku žáka, vč. dat generovaných použitými digitálními technologiemi.
- Kombinování a hodnocení různých zdrojů dat o pokroku a výkonu žáka.
- Kritické posuzování dostupných dat jako podklad pro rozhodování o výuce a učení.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigCompEdu 4.2: Analýza výukových výsledků - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Analýza výukových výsledků
4.3 Zpětná vazba a plánování
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Zpětná vazba a plánování v praxi
- Používání digitálních technologií pro hodnocení a poskytování zpětné vazby k elektronicky předkládaným úkolům.
- Používání systémových nástrojů hodnocení ke zvyšování účinnosti poskytování zpětné vazby.
- Používání digitálních technologií ke sledování pokroku žáka a poskytování podpory v případě potřeby.
- Přizpůsobování výuky a hodnocení v závislosti na datech generovaných digitálními technologiemi.
- Poskytování individuální zpětné vazby a nabízení různých forem pomoci pro žáky, v závislosti na datech generovaných digitálními technologiemi.
- Umožnění žákům interpretovat výsledky formativního, sumativního, vlastního a vzájemného hodnocení.
- Pomoc žákům při identifikaci oblasti pro zlepšení a společné vypracování učebních plánů zaměřených na tyto oblasti.
- Průběžné informování žáků a jejich rodičů o pokrocích, a pomoc při rozhodování o budoucích vzdělávacích prioritách, volitelných předmětech nebo budoucím studiu, vše s použitím digitálních technologií.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigCompEdu 4.3: Zpětná vazba a její plánování - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Classtime
- Plickers
- Kahoot! – multiplatformní online odpovídač
- Aplikace na podporu formativního hodnocení
- Nový nástroj pro tvorbu online formulářů
- Zpětná vazba
- Časová náročnost kurzu
- Příprava na distanční výuku z pohledu vyučujících
- Zpětná vazba a plánování
Velkým přínosem digitálních technologií ve výuce je jejich potenciál podporovat na žáka orientované didaktické postupy a vyvolávat aktivní osobní zapojení žáků do výukových aktivit. Mohou pomoci například při zkoumání různých témat, experimentování s odlišnými možnostmi různých řešení, objevování souvislostí nebo při tvorbě artefaktů a reflexi. Digitální technologie mohou též přispívat k diferenciaci výuky v rámci třídy a individualizovanému vzdělávání, protože umožňují přizpůsobit výukové aktivity individuální úrovni schopností, zájmů a potřeb každého žáka. Je třeba věnovat pozornost tomu, aby se existující nerovnosti využitím digitálních technologií neprohlubovaly. Přístup ke vzdělání musí být zaručen všem, i žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
Velkým přínosem digitálních technologií ve výuce je jejich potenciál podporovat na žáka orientované didaktické postupy a vyvolávat aktivní osobní zapojení žáků do výukových aktivit. Mohou pomoci například při zkoumání různých témat, experimentování s odlišnými možnostmi různých řešení, objevování souvislostí nebo při tvorbě artefaktů a reflexi. Digitální technologie mohou též přispívat k diferenciaci výuky v rámci třídy a individualizovanému vzdělávání, protože umožňují přizpůsobit výukové aktivity individuální úrovni schopností, zájmů a potřeb každého žáka. Je třeba věnovat pozornost tomu, aby se existující nerovnosti využitím digitálních technologií neprohlubovaly. Přístup ke vzdělání musí být zaručen všem, i žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
5.1 Přístupnost a inkluze
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Přístupnost a inkluze v praxi
- Zajišťování rovného přístupu k příslušným digitálním technologiím a zdrojům, např. ujištění se, že všichni žáci mají přístup k používaným nástrojům.
- Výběr a používání takových výukových postupů, které odpovídají možnostem daného žáka, např. ohled na možná omezení týkající se technologií (např. dostupnost), kompetencí, očekávání, postojů, chybného pochopení nebo nevhodných návyků žáka.
- Používání digitálních technologií a strategií i adaptivních a kompenzačních nástrojů navržených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (např. pro žáky s tělesným nebo mentálním postižením či s poruchami učení).
- Ohled na možné problémy s přístupností při výběru, úpravách nebo vytváření digitálních zdrojů, nabídka alternativního postupu nebo pomůcek pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Uplatňování pravidel tvorby zohledňující přístupnost digitálních zdrojů a prostředí používaných ve výuce.
- Průběžné monitorování vhodnosti opatření zajišťujících lepší přístupnost, následné úpravy výukových postupů.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigCompEdu 5.1: Přístupnost a inkluze - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Video Jak na internet - Internet a handicapování
- Kritéria kvality digitálních vzdělávacích zdrojů podpořených z veřejných rozpočtů
- Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií
- Chci učit online
- Přístupnost a inkluze
- Inkluzivní vzdělávání s využitím digitálních technologií
- Přístupnost v online výuce
- On-line výuka studentů s tělesným postižením
- On-line výuka studentů s psychickými problémy / zdravotním znevýhodněním
- On-line výuka studentů se sluchovým postižením
- On-line výuka studentů se specifickými poruchami učení
- On-line výuka studentů se zrakovým postižením
- On-line výuka studentů s poruchami autistického spektra
5.2 Diferenciace a individualizace
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Diferenciace a individualizace v praxi
- Využívání digitálních technologií při podpoře učení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (např. žákům s dyslexií, s ADHD, mimořádně nadaných žáků).
- Respektování různých způsobů učení, úrovní a tempa při navrhování, výběru a zavádění vzdělávacích aktivit.
- Tvorba individuálních vzdělávacích plánů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a využívání digitálních technologií k jejich podpoře.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigCompEdu 5.2: Diferenciace a individualizace - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Diferenciace a individualizace
- Digitální technologie jako podpůrné opatření ve vzdělávání žáků se SVP a nadaných (1. část)
- Individualizace a diferenciace ve vyučování. Individuální a skupinové rozdíly při učení, ve vyučování a ve výchově. Speciální vzdělávací potřeby žáků.
- Individualizace ve výuce jako prostředek k vzdělávání nadaných žáků na ZŠ
- Čtyři fáze personalizace výuky
- Personalizované či personální vzdělávání
- Standardy interoperability podle CoSN
- Digitální technologie ve výuce žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka (a z odlišného kulturního prostředí)
- Digitální technologie ve výuce žáků s odlišnými kulturními a životními podmínkami
5.3 Aktivizace žáků
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Aktivizace žáků v praxi
- Používání digitálních technologií k vizualizaci a vysvětlování nových konceptů motivujícím a poutavým způsobem, např. pomocí animací a videozáznamů.
- Používání takových digitálních výukových prostředí nebo aktivit, které jsou motivující a poutavé, např. hry, kvízy.
- Důraz na zapojení žáků do aktivního využívání digitálních technologií.
- Používání digitálních technologií, které žákům umožní aktivně se seznamovat s obsahem výuky, např. používáním různých smyslů, manipulací s virtuálními objekty, nastavováním různých podmínek při řešení problémů.
- Vybírání vhodných digitálních technologií na podporu aktivního přístupu k výuce v daném učebním kontextu nebo při realizaci konkrétních výukových cílů.
- Zhodnocení vhodnosti používaných digitálních technologií s ohledem na podporu aktivního zapojení žáků do výuky a následné přizpůsobení výukových strategií.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigCompEdu 5.3: Aktivizace studentů - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Video Jak na internet - Děti v online světě
- Video Jak na internet - Online hry
- Aktivizace žáků
- Digitální technologie jako učební pomůcka
Digitální kompetence jsou klíčovou průřezovou schopností, ke které by měli být žáci vedeni svými učiteli. Schopnost budovat a rozvíjet digitální kompetence žáků se stává nedílnou složkou digitálních kompetencí pedagogů. Proto je jí v tomto rámci věnována samostatná oblast. Digitální kompetence žáků vycházejí z Evropského rámce digitálních kompetencí občanů (DigComp), z jeho struktury i popisu kompetencí. Pouze názvy kompetencí byly změněny, přizpůsobeny vzdělávacímu prostředí, pro které je Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů určen.
Digitální kompetence jsou klíčovou průřezovou schopností, ke které by měli být žáci vedeni svými učiteli. Schopnost budovat a rozvíjet digitální kompetence žáků se stává nedílnou složkou digitálních kompetencí pedagogů. Proto je jí v tomto rámci věnována samostatná oblast. Digitální kompetence žáků vycházejí z Evropského rámce digitálních kompetencí občanů (DigComp), z jeho struktury i popisu kompetencí. Pouze názvy kompetencí byly změněny, přizpůsobeny vzdělávacímu prostředí, pro které je Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů určen.
6.1 Informační a mediální gramotnost
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Informační a mediální gramotnost v praxi
Začleňování takových aktivit, úkolů a hodnocení do výuky, které po žákovi požadují, aby:
- vyjádřil potřebu informací, vyhledal data, informace a obsah v digitálním prostředí, získal je a orientoval se v nich;
- vytvářel a aktualizoval vlastní způsoby vyhledávání;
- přizpůsoboval vlastní způsoby vyhledávání kvalitě nalezených informací;
- analyzoval, porovnával a kriticky hodnotil důvěryhodnost a spolehlivost informací, jejich zdrojů a digitálního obsahu;
- organizoval, uchovával a získával data, informace a obsah v digitálním prostředí;
- organizoval a zpracovával informace ve strukturovaném prostředí.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigCompEdu 6.1: Informační a mediální gramotnost - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Video Jak na internet - Nelegální obsah na Internetu
- Video - evropský rámec digitálních kompetencí pro občany DigComp
- Video - zpracování informací - evropský rámec digitálních kompetencí pro občany DigComp
- Video - Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu - evropský rámec digitálních kompetencí pro občany DigComp
- Vyhledávání informací pro pokročilé I.: kde vyhledávat
- Informační gramotnost na středních školách: co, jak a proč?
- Mediální gramotnost. Metodika pro pedagogy.
- Mediální gramotnost - jak je na tom česká společnost?
- Mediální gramotnost středoškoláků a jejich postoje k médiím
6.2 Digitální komunikace a spolupráce
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Digitální komunikace a spolupráce v praxi
Zavádění takových aktivit, úkolů a hodnocení do výuky, které po žákovi požadují, aby:
- využíval pro spolupráci různé digitální technologie;
- rozuměl vhodným prostředkům digitální komunikace v daném kontextu;
- sdílel data, informace a digitální obsah s ostatními prostřednictvím vhodných digitálních technologií;
- věděl, jak správně citovat a odkazovat;
- zapojoval se do společenského dění prostřednictvím soukromých i veřejných digitálních služeb;
- vyhledával příležitosti pro osobní rozvoj (nastavování cílů, dělání správných rozhodnutí, kontrola nad vlastním životem) a aktivní občanství s využitím vhodných digitálních technologií;
- využíval digitální technologie pro spolupráci a sdílenou tvorbu zdrojů a znalostí;
- dodržoval normy chování při používání digitálních technologií a při spolupráci v digitálním prostředí;
- přizpůsoboval komunikační strategie konkrétnímu publiku a byl si vědom kulturních a generačních odlišností v digitálním prostředí;
- vytvářel a spravoval jednu nebo více online identit;
- bránil dobrou pověst svou i ostatních;
- patřičně nakládal se všemi daty vytvořenými za pomoci různých digitálních technologií či služeb, v různých digitálních prostředích.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigCompEdu 6.2: Digitální komunikace a spolupráce - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Video - evropský rámec digitálních kompetencí pro občany DigComp
- Video - komunikace a spolupráce - evropský rámec digitálních kompetencí pro občany DigComp
- Video Jak na internet - Komunikace přes Internet
- Video Jak na internet - Spolupráce na Internetu
- Video Jak na internet - Plánování přes Internet
- Video Nebojte se internetu - On-line komunikace
- Video Jak na internet - Publikování na Internetu
- Kreativní spolupráce v digitální době
- Platformy a systémy pro školní komunikaci a spolupráci
- Mezinárodní digitální spolupráce v době distančního vzdělávání
- Komunikujeme v digitálním světě i mimo něj - aktivita pro žáky
6.3 Tvorba digitálního obsahu
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Tvorba digitálního obsahu v praxi
Začleňování takových aktivit, úkolů a hodnocení do výuky, které po žákovi požadují, aby:
- vytvářel a upravoval digitální obsah v různých formátech;
- vyjadřoval se prostřednictvím digitálních prostředků;
- upravoval, upřesňoval, vylepšoval a propojoval nové informace (a obsah) s těmi, které již má;
- vytvářel nový, původní a relevantní obsah a utvářel znalosti;
- rozuměl tomu, jak se autorská práva a licence vztahují na data, informace a digitální obsah;
- byl schopen vytvořit srozumitelné instrukce pro výpočetní systém, který povede k vyřešení daného problému nebo splnění konkrétního úkolu.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigCompEdu 6.3: Tvorba digitálního obsahu - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Video - evropský rámec digitálních kompetencí pro občany DigComp
- Tvorba digitálních vzdělávací objektů pro online prostředí
- Víc než jen vtipné obrázky: jak může tvorba komiksů rozvíjet digitální kompetence pedagogů
- Video - ČJL - Tvorba digitálního obsahu pro 2. stupeň ZŠ
6.4 Odpovědné používání digitálních technologií
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Odpovědné používání digitálních technologií v praxi
Předávání pozitivního přístupu žákům a podporování kreativního a kritického používání digitálních technologií. Umožňování žákům:
- chránit digitální zařízení a data a porozumět nástrahám a hrozbám v digitálním prostředí;
- porozumět opatřením zajišťujícím bezpečí;
- ochraňovat osobní data a soukromí v digitálním prostředí;
- vědět, jak používat a sdílet osobní a identifikovatelné údaje, a zároveň být schopen chránit sebe i ostatní před újmou;
- vědět, že digitální služby používají „zásady ochrany osobních údajů” jako poučení o tom, jakým způsobem je nakládáno s osobními údaji;
- vyhýbat se zdravotním rizikům a potenciálnímu ohrožení fyzické a psychické pohody při používání digitálních technologií;
- ochránit sebe i ostatní před možnými riziky digitálního prostředí (např. kyberšikanou);
- mít povědomí o možnosti využití digitálních technologií pro rozvoj společnosti a sociální začleňování;
- mít povědomí o vlivu digitálních technologií na životní prostředí.
Sledování žákova chování v digitálním prostředí s cílem ho ochránit. Okamžitá a účinná reakce v případě ohrožení žáků (např. kyberšikanou).
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigCompEdu 6.4: Odpovědné používání digitálních technologií - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Video - evropský rámec digitálních kompetencí pro občany DigComp
- Video - bezpečnost - evropský rámec digitálních kompetencí pro občany DigComp
- Video Jak na internet - Digitální stopa
- Video Jak na internet - Kybergooming aneb přetvařování na Internetu
- Video Jak na internet - Osobní zdraví a Internet
- Video Jak na internet - Ochrana osobních údajů
- Video Jak na internet - Online bezpečnost
- Člověk a společnost a digitální technologie
- Dopady digitálních technologií na životní prostředí a digitální ekologie
- Úzkost, deprese a ztráta pozornosti. Lidé čím dál častěji trpí digitálním přetížením. Jak mu čelit?
6.5 Řešení problémů prostřednictvím digitálních technologií
Nováček
Objevitel
Praktik
Odborník
Lídr
Průkopník
Aktivity kompetence Řešení problémů prostřednictvím digitálních technologií v praxi
Zavádění takových aktivit, úkolů a hodnocení do výuky, které vyžadují, aby žák:
- rozpoznal technické problémy při zacházení s digitálními zařízeními a dokázal je vyřešit;
- dokázal individualizovat digitální prostředí;
- rozpoznal, zhodnotil, vybral a použil digitální technologie nebo technický postup pro vyřešení daného problému;
- kreativně používal digitální technologie k utváření znalostí;
- věděl, na kterých kompetencích musí ještě pracovat a dosáhnout u nich zlepšení;
- pomáhal ostatním v rozvoji kompetencí;
- vyhledával příležitosti pro vlastní rozvoj a držel tempo s vývojem digitálních technologií.
Rozšiřující informace o kompetenci
- DigcompEdu 6.5: Řešení problémů prostřednictvím digitálních technologií - digitální kompetence učitelů od teorie k praxi
- Video - evropský rámec digitálních kompetencí pro občany DigComp
- Video - řešení problémů - evropský rámec digitálních kompetencí pro občany DigComp
- Video Jak na internet - Autorský zákon na Internetu
- Žádná technologie nenahradí přímou práci s dítětem! Nevěřte firmám, které slibují, že za vás vyřeší šikanu či kyberšikanu pomocí nějaké technologie.
- Video - Ochrana osobních údajů
- Je zákaz mobilních technologií ve škole řešením?
- Didaktika informačních technologií pro 1. stupeň ZŠ